In the event of technical difficulties with Szkopuł, please contact us via email at [email protected].
If you are familiar with IRC chat, the support team is also reachable on PIRC network (irc.pirc.pl
) in #szkopul
channel. If you are not, just use email.
Please do not ask us things like "how to solve task XYZ?".
Please remember that the support team has to sleep sometimes or go to work in real life.
Kolejny deszczowy dzień. Paweł i Gaweł znów byli zmuszeni do pozostania w domu. W związku z brakiem zajęć postanowili wymyślić jakąś grę.
Paweł wpadł na genialny pomysł. Na kartce papieru narysował pól.
Na każdym polu znajdowały się dwie liczby - pierwsza z nich była numerem pola
(liczba naturalna od
do
, pola miały parami różne numery), a druga jego
wartością (liczba całkowita od
do
). Na polu numer
umieścił pionek.
Zadaniem gracza było wykonywanie kolejnych ruchów, polegających na rzucie
sześcienna kostką (z numerami od
do
napisanymi na ściankach) oraz
przesuwaniu pionka o wskazaną liczbę oczek. Gra kończyła się, kiedy pionek
stanął na pole o numerze
. Wynikiem, jaki uzyskał gracz, była suma wartości
pól na jakich stał pionek.
Po rozegraniu kilku partii Paweł i Gaweł otrzymali kilka różnych wyników, jednak nie wiedzieli czy któryś z nich był największym możliwym do uzyskania. Zadzwonili więc do Ciebie, utalentowanego informatyka, abyś napisał program, który dla danej planszy obliczy maksymalny możliwy do uzyskania wynik.
Pierwszy wiersz standardowego wejścia zawiera jedną liczbę całkowitą
(
) oznaczającą liczbę pól na planszy. Drugi wiersz zawiera
liczb całkowitych
,
, ...,
(
),
gdzie
oznacza wartość
-tego pola.
Pierwszy i jedyny wiersz standardowego wyjścia powinien zawierać jedną liczbę całkowitą, oznaczającą maksymalny możliwy do uzyskania wynik na danej planszy.
Dla danych wejściowych:
4 1 2 -1 1
poprawną odpowiedzią jest:
4
Autor zadania: Dariusz Sosnowski.