In the event of technical difficulties with Szkopuł, please contact us via email at szkopul@fri.edu.pl.
If you would like to talk about tasks, solutions or technical problems, please visit our Discord servers. They are moderated by the community, but members of the support team are also active there.
Bituś dostał na urodziny grę komputerową o nazwie Niesamowite przygody Rycerza Bajtazara. Zabawa polega na kierowaniu postacią tytułowego rycerza, który przemierza królestwo Bajtocji i pomaga uciśnionym przez poczwary, poborców podatkowych i gradobicia. Bituś przeszedł już prawie całą grę, ale utknął na ostatnim poziomie, w którym Bajtazar walczy z wielkim morskim wężem - Bajtocką Hydrą.
Do walki z potworem Bajtazar używa swojego miecza. W grze dostępne są dwa rodzaje ciosów: rycerz może albo uciąć głowę węża, albo (co oczywiście wymaga więcej wysiłku) zmasakrować tę głowę. Jednakowoż ucięcie głowy węża, choć prostsze, powoduje, że w miejscu odcięcia z szyi węża odrastają nowe głowy. Wodny potwór zostanie pokonany dopiero wtedy, gdy Bajtazar pozbawi go wszystkich głów i żadna głowa nie będzie już mogła odrosnąć.
Bajtocka Hydra może mieć rodzajów głów, które będziemy oznaczali liczbami od 1 do . Na samym początku wąż ma jedną głowę rodzaju 1. Głowa rodzaju (dla ) charakteryzuje się następującymi cechami: liczbą machnięć miecza , które musi wykonać Bajtazar, aby uciąć tę głowę, liczbą machnięć miecza , która jest wymagana do zmasakrowania tej głowy, oraz listą rodzajów głów , które odrastają na miejsce głowy rodzaju po jej ucięciu.
Podpowiedz Bitusiowi, ile minimalnie machnięć mieczem należy wykonać, aby pokonać Hydrę.
W pierwszym wierszu wejścia znajduje się jedna liczba całkowita (), oznaczająca liczbę rodzajów głów Hydry. Kolejne wierszy opisuje poszczególne rodzaje głów; w -tym z tych wierszy opisana jest głowa rodzaju . Wiersz ten zaczyna się trzema liczbami całkowitymi , , (, ), po których następują liczby całkowite (). Suma liczb nie przekracza .
W jedynym wierszu wyjścia należy wypisać minimalną liczbę machnięć mieczem, która jest potrzebna, by wygrać grę.
Dla danych wejściowych:
4 4 27 3 2 3 2 3 5 1 2 1 13 2 4 2 5 6 1 2
poprawną odpowiedzią jest:
26
Autor zadania: Tomasz Idziaszek.