In the event of technical difficulties with Szkopuł, please contact us via email at [email protected].
If you are familiar with IRC chat, the support team is also reachable on PIRC network (irc.pirc.pl
) in #szkopul
channel. If you are not, just use email.
Please do not ask us things like "how to solve task XYZ?".
Please remember that the support team has to sleep sometimes or go to work in real life.
Bituś dostał na urodziny grę komputerową o nazwie Niesamowite przygody Rycerza Bajtazara. Zabawa polega na kierowaniu postacią tytułowego rycerza, który przemierza królestwo Bajtocji i pomaga uciśnionym przez poczwary, poborców podatkowych i gradobicia. Bituś przeszedł już prawie całą grę, ale utknął na ostatnim poziomie, w którym Bajtazar walczy z wielkim morskim wężem - Bajtocką Hydrą.
Do walki z potworem Bajtazar używa swojego miecza. W grze dostępne są dwa rodzaje ciosów: rycerz może albo uciąć głowę węża, albo (co oczywiście wymaga więcej wysiłku) zmasakrować tę głowę. Jednakowoż ucięcie głowy węża, choć prostsze, powoduje, że w miejscu odcięcia z szyi węża odrastają nowe głowy. Wodny potwór zostanie pokonany dopiero wtedy, gdy Bajtazar pozbawi go wszystkich głów i żadna głowa nie będzie już mogła odrosnąć.
Bajtocka Hydra może mieć rodzajów głów, które będziemy oznaczali liczbami od 1 do
.
Na samym początku wąż ma jedną głowę rodzaju 1.
Głowa rodzaju
(dla
) charakteryzuje się następującymi cechami:
liczbą machnięć miecza
, które musi wykonać Bajtazar, aby uciąć tę głowę,
liczbą machnięć miecza
, która jest wymagana do zmasakrowania tej głowy,
oraz listą
rodzajów głów
, które odrastają na miejsce głowy rodzaju
po jej ucięciu.
Podpowiedz Bitusiowi, ile minimalnie machnięć mieczem należy wykonać, aby pokonać Hydrę.
W pierwszym wierszu wejścia znajduje się jedna liczba całkowita (
),
oznaczająca liczbę rodzajów głów Hydry.
Kolejne
wierszy opisuje poszczególne rodzaje głów; w
-tym z tych wierszy
opisana jest głowa rodzaju
.
Wiersz ten zaczyna się trzema liczbami całkowitymi
,
,
(
,
), po których następują liczby całkowite
(
).
Suma liczb
nie przekracza
.
W jedynym wierszu wyjścia należy wypisać minimalną liczbę machnięć mieczem, która jest potrzebna, by wygrać grę.
Dla danych wejściowych:
4 4 27 3 2 3 2 3 5 1 2 1 13 2 4 2 5 6 1 2
poprawną odpowiedzią jest:
26
Autor zadania: Tomasz Idziaszek.