Kuglarz [A]
Limit pamięci: 128 MB
Hej, ludzie! Cuda w tej budzie! Chyba zwariowałem,
pieniądze rozdaję! - Bitocy zarabia na życie jako kuglarz
na jarmarku w Bajtowej.
Zaprasza przechodniów do specyficznej zabawy. Na stoliku
w rzędzie stoi kubków z numerami ,
pod niektórymi schowane są kauczukowe kulki.
Jeśli grający dokładnie odgadnie,
które to kubki, to dostaje wielkiego pluszowego misia.
Bitocy odpłatnie udziela grającemu podpowiedzi. Za
bajtogroszy Bitocy gotów jest zdradzić, jaka jest parzystość liczby kulek
schowanych pod kubkami o numerach .
Bajtazar przyszedł na jarmark z Bajtyną - najładniejszą panną
w całej Bajtowej. Bardzo chciałby wygrać dla niej misia.
Nie zamierza przy tym narażać się na kompromitację i zgadywać, nie
będąc pewnym odpowiedzi. Będzie płacił za podpowiedzi tak długo, aż
zebrane informacje pozwolą mu ustalić z całą pewnością, pod którymi
kubkami znajdują się kulki.
Znając ceny wszystkich możliwych podpowiedzi, zastanawia się teraz,
ile maksymalnie będzie go to kosztować. Ściślej rzecz biorąc, chciałby znać
najmniejszą taką liczbę , że istnieje strategia zadawania pytań, która
niezależnie od odpowiedzi Bitocego pozwala na zlokalizowanie kulek za
co najwyżej bajtogroszy.
Wejście
Pierwszy wiersz wejścia zawiera jedną liczbę całkowitą
(), oznaczającą liczbę kubków.
Po nim następuje opis kosztów zapytań o poszczególne przedziały.
W -szym wierszu wejścia (dla ) znajduje się liczb
całkowitych, oznaczających koszty poszczególnych podpowiedzi.
Koszt (, ) zapytania o przedział od -tego do
-tego kubka włącznie pojawia się na wejściu jako -ta liczba w
-szym wierszu.
Wyjście
Twój program powinien wypisać jedną liczbę całkowitą będącą maksymalnym
kosztem ustalenia położenia kulek dla optymalnej
strategii zadawania pytań.
Przykład
Dla danych wejściowych:
5
1 2 3 4 5
4 3 2 1
3 4 5
2 1
5
poprawną odpowiedzią jest:
7
Autorzy zadania: Anna Zych, Jakub Pawlewicz.