In the event of technical difficulties with Szkopuł, please contact us via email at [email protected].
If you would like to talk about tasks, solutions or technical problems, please visit our Discord servers. They are moderated by the community, but members of the support team are also active there.
W Bajtocji dzieci grają w ciekawą odmianę gry w klasy. Na chodniku jest namalowany kwadrat o boku , podzielony na jednakowych pól. Zadaniem jednego z dzieci, zwanego dalej zawodnikiem, jest ponumerowanie wszystkich pól w ściśle określony sposób. Przed grą zawodnikowi wyznaczany jest kierunek świata: północ, południe, zachód lub wschód oraz dozwolony rodzaj skrętu: prawo lub lewo.
Wyznaczone dziecko wchodzi na wybrane przez siebie pole - jedno z czterech pól przy wierzchołkach kwadratu, zwraca się w wyznaczonym kierunku świata i rozpoczyna numerowanie od postawienia liczby na polu startowym. W każdym ruchu zawodnik:
Twoim zadaniem jest napisanie programu, który wypisze zawartość pewnego zadanego wycinka kwadratu wypełnionego przez dzieci.
W pierwszym wierszu standardowego wejścia znajdują się pooddzielane pojedynczymi odstępami: liczba całkowita (), oznaczająca długość boku kwadratu, oraz dwa wyrazy oznaczające kierunek świata (jedno ze słów: POLNOC, POLUDNIE, ZACHOD lub WSCHOD) i dozwolony skręt (jedno ze słów: PRAWO lub LEWO).
W drugim wierszu wejścia znajdują się cztery liczby całkowite , , , (, , ) oznaczające odpowiednio pierwszą i ostatnią kolumnę oraz pierwszy i ostatni wiersz wycinka, który należy wypisać. Kolumny są ponumerowane od do z zachodu na wschód, zaś wiersze - od do z południa na północ.
W 50% przypadków testowych zachodzi , natomiast w 75% przypadków testowych zachodzi .
Twój program powinien wypisać na standardowe wyjście dokładnie wierszy, a w każdym z nich po liczb pooddzielanych pojedynczymi odstępami. Mają one przedstawiać kolejne wiersze wycinka ponumerowanego kwadratu, podane w kolejności od najbardziej wysuniętego na północ do położonego najbardziej na południu.
Dla danych wejściowych:
5 POLNOC PRAWO 2 4 2 3
poprawną odpowiedzią jest:
18 25 22 17 24 23
Autorzy zadania: Marian M. Kędzierski, Błażej Osiński.