In the event of technical difficulties with Szkopuł, please contact us via email at [email protected].
If you would like to talk about tasks, solutions or technical problems, please visit our Discord servers. They are moderated by the community, but members of the support team are also active there.
Bajtocja szczyci się posiadaniem największej na świecie kopalni węgla brunatnego. Codziennie węgiel z kopalni jest transportowany siecią kolejową do wszystkich bajtockich miast, aby mieszkańcy mieli czym palić w piecach.
Transport odbywa się w ten sposób, że najpierw pewna liczba pociągów wyrusza z
miasta, w którym znajduje się kopalnia,
do kilku innych miast, następnie z tamtych miast odjeżdżają kolejne pociągi do jeszcze innych miast
i tak dalej.
Dla każdego miasta Bajtocji istnieje co najmniej jeden ciąg pociągów ,
taki że węgiel z kopalni jest ładowany do pociągu
, następnie kolejno dla
węgiel jest przeładowywany z pociągu
do pociągu
, aż w końcu pociągiem
dociera do tego miasta.
Do każdego miasta (oprócz miasta z kopalnią) może przyjeżdżać kilka pociągów, jednak
nie występują pętle - jeżeli w danym mieście wsiądziemy do pociągu, to na
pewno drogą kolejową już do niego nie wrócimy.
Pociągi są skomunikowane - czasy odjazdu są tak dobrane, że pociągi wyruszają
z danego miasta dopiero po tym, jak już przyjadą do niego wszystkie
zaplanowane pociągi z węglem z kopalni.
Jeżeli pociąg będzie się opóźniał, to może to także spowodować opóźnienia innych pociągów.
Kolejarze planują strajk: mogą zatrzymać dokładnie jeden pociąg na minut.
Zamierzają tak wybrać pociąg, aby sumaryczne opóźnienie wszystkich pociągów było maksymalne.
W pierwszym wierszu wejścia znajdują się dwie liczby całkowite oraz
(
,
), oznaczające liczbę miast w Bajtocji
i liczbę bezpośrednich połączeń kolejowych.
Następny wiersz zawiera jedną liczbę całkowitą
(
) -
maksymalne opóźnienie pociągu zatrzymanego przez kolejarzy.
Miasta numerujemy liczbami od 1 do
; kopalnia znajduje się w mieście o numerze 1.
W każdym z następnych wierszy znajdują się po cztery liczby całkowite
,
,
,
(
,
,
).
Oznaczają one, że zgodnie z rozkładem
-ty pociąg wyjeżdża z miasta
punktualnie
minut po wschodzie
słońca i przyjeżdża do miasta
punktualnie
minut później, tego samego dnia
(bajtocki dzień ma
minut).
Czasy wyjazdów pociągów z miasta
są nie mniejsze od największego czasu
przyjazdu pociągu do
.
Pierwszy i jedyny wiersz standardowego wyjścia powinien zawierać jedną liczbę całkowitą - maksymalne sumaryczne opóźnienie pociągów, jakie może spowodować strajk kolejarzy.
Dla danych wejściowych:
5 5 3 1 2 3 1 1 3 0 3 3 2 4 1 3 4 3 5 2 5 8 2
poprawną odpowiedzią jest:
8
Wyjaśnienie do przykładu: Zatrzymanie na 3 minuty pociągu jadącego z miasta 1 do miasta 3 spowoduje opóźnienie tego pociągu oraz dwóch pociągów wyruszających z miasta 3.
Autor zadania: Bartosz Tarnawski.